Linotype wig
ornament
zetloket
letterkast
oude prent handboekbinden
Button HOME
Button Het Museum
Button Cursussen en Workshops
Button Kinderen
Button Contact

Grafisch Museum Groningen
Rabenhauptstraat 65
9725 CC Groningen
tel: 050-5256497
info@grafischmuseum.nl

Elke dinsdag t/m zondag
van 13.00 tot 17.00 uur open

Logo geregistreerd museum

Agenda en agenda-archief

najaar/winter 2011-2012
ARABICA - de typografische band tussen Nederland en de Arabische wereld

arabica

De winter staat in het teken van Arabische typografie. Al eeuwen heeft Nederland een band met de Arabische wereld als het gaat om boekdrukkunst en typografie. De Arabische wereld ging pas in de 19de eeuw zelf boeken drukken; tot die tijd lieten ze hun letters ontwerpen en boeken drukken in Nederland en Vlaanderen. Drukkerij Plantijn uit Antwerpen vestigde een dependance in Leiden, waar de eerste Arabische letters werden vervaardigd en de eerste boeken werden gedrukt. Het was ook deze stad waar de eerste leerstoel Arabische studies werd gevestigd.

In 2005 werd deze band opnieuw aangehaald met het project 'Typographic matchmaking' waarbij Nederlandse toptypografen als Gerard Unger en Martin Majoor werden gekoppeld aan jonge Arabische ontwerpers om samen Arabische varianten te maken van enkele Latijnse fonts. De Arabische wereld kende slechts een handvol lettertypes en daar moest nodig verandering in komen. Door dit project heeft het Arabisch er ineens vijf prachtige lettertypes bijgekregen. Vandaag de dag zijn tal van vormgevers van Arabische afkomst werkzaam in Nederland en zijn ook Nederlandse vormgevers werkzaam in de Arabische wereld. Het werk dat zij allen maken heeft onmiskenaar het karakter van een vermenging van Arabische tradities met Nederlandse soberheid, wat tot prachtige ontwerpen leidt.

De tentoonstelling gaat in op de historische band tussen Nederland en de Arabische wereld. Letterproeven, laat-middeleeuwse boekdrukkunst, loden en houten letters, Arabische grammatica's in Nederland gedrukt enzovoort geven een beeld van die vroege relatie. Vervolgens gaat de expositie in op het project Typographic Matchmaking en laat het ontwerpproces zien van enkele nieuw ontworpen lettertypes. Tot slot zijn in de expositie werken te zien van hedendaagse ontwerpers waarin de band tussen Nederland en de Arabische wereld in een heel nieuw licht komen te staan.

De Bibliotheek Groningen organiseert tegelijkertijd een expositie over Arabische kalligrafie en schetst een beeld van de Arabische wereld in het algemeen.Rondom de beide exposities wordt een randprogramma georganiseerd van lezingen, workshops, concerten en andere activiteiten. In het te verschijnen magazine staan artikelen over de Nederlandse band met de Arabische wereld, de Arabische taal en typografie, maar ook interviews met schrijvers en vormgevers.

De tentoonstelling komt tot stand met hulp & advies van Fred Leemhuis (Arabist en islamkenner), Paul Hoftijzer en Jan Just Witkam (hoogleraren boekgeschiedenis in Leiden), de Khatt Foundation, Huda Smitshuijzen AbiFarès (specialist op het gebied van Arabische typografie), Jan Bodde (inrichting expositie) en Jan Kees Schelvis (grafische vormgeving).

Voor 2012 staat de grote expositie 'Drukken in oorlogstijd' gepland.
Ga naar topTerug


mei t/m september 2011
Vrouwenmode in prent

Vrouwenmode

Mevrouw Gehringer-Van Ierlant bezit een grote collectie modeprenten uit de periode 1780 t/m 1930, het moment dat de eerste foto's in de vrouwenbladen verschenen. De veelal unieke prenten geven niet alleen een prachtig overzicht van de ontwikkeling van de mode, maar laten ook zien hoe de drukkunst en de vrowuenbladen zich hebben ontwikkeld in de loop der jaren.

Een selectie uit de collectie van mevrouw Gehring zal in het Grafisch Museum worden getoond. het onderwerp leent zich tevens uitstekend voor leuke activiteiten en workshops voor jong en oud waarin ontwerpen, mode en druktechnieken centraal staan.
Ga naar topTerug


23 januari t/m 24 april 2011
De Ploeg in de jaren '20 - grafiek uit het Groninger Museum.

de ploeg

Kunstenaarsvereniging De Ploeg werd in 1918 opgericht als reactie op het artistieke klimaat in de stad Groningen. Een aantal jongere kunstenaars was van mening dat de mogelijkheden om te exposeren en zich te ontwikkelen te beperkt waren. Zij hoopten door samenwerking tentoonstellingen te kunnen organiseren van de leden en daarnaast kunstenaars en publiek kennis te laten maken met nieuwste ontwikkelingen op het gebied van beeldende kunst, architectuur, literatuur in de vorm van exposities en lezingen. Tot de initiatiefnemers behoorden Jan Wiegers, Johan Dijkstra, George Martnes en Jan Altink. De laatste bedacht de verenigingsnaam. Hij oordeelde dat in Groningen ten aanzien van moderne kunst nog veel terrein moest worden ontgonnen en stelde daarom de naam De Ploeg voor.

De vereniging kende geen inhoudelijk programma: iedereen die zich op ‘serieuze’ wijze met kunst bezighield kon lid worden. Vanaf het begin telde De Ploeg dan ook leden die in geheel verschillende richtingen werkzaam waren.

Hoewel De Ploeg als vereniging bleef bestaan – en nog steeds bestaat – ligt haar kunsthistorische betekenis in de jaren twintig, toen binnen haar gelederen achtereenvolgens een expressionistische en impressionistische richting tot ontwikkeling kwamen die zich typeerden door een regionale gebondenheid en een internationale artistieke oriëntatie. De expositie die wij met werken uit de collectie van het Groninger Museum hopen te organiseren dit najaar bevat het grafisch werk uit deze belangrijke periode van De Ploeg.
Ga naar topTerug


december en januari 2011
Grafiek Actueel

In december en januari drie actuele kleine grafiek-presentaties op de gang. Kleingrafiek van Antje Veldstra, waaronder haar serie kleingrafiek die de 3e prijs won op het 10e International Small Engraving Salon Carbunari 2007 in Roemenië.

Vrije grafiek van Sietske Bosma met ook haar werk 'In Flanel', winnaar van de Allianz Grafiekprijs 2007.

En lithografieën van Minerva-docent, schilder, lithograaf en kunstkenner Evert Musch. Onlangs overleden op 7 december 2007.
Ga naar topTerug


Werk in uitvoering (2) 2008

Na afloop van de expositie 'Inkt op tafellinnen', is op 8 januari 2008 begonnen met het leggen van een nieuwe vloer op de eerste verdieping.

In twee dagen zijn de grote en kleine expositie-zaal door Hans, Fop, Peter, Bert en Jan voorzien van een echte eikenhoutenvloer. Na te zijn geölied werd de vloer zelfs nog mooier en als een grote verbetering ervaren.
Ga naar topTerug